dinsdag 20 september 2016

Tip van de week Ui

Veelzijdige geneeskrachtige werking...


Het snipperen van uien zorgt meestal voor tranen bij mij. Als ik begin te snipperen denk ik dat het wel mee valt, maar daarna moet ik er toch aan geloven. Door het snijden van de ui komen er stoffen vrij die worden omgezet in gas. Dit gas irriteert dus je ogen. In een kookwinkel in Engeland zag ik speciale brillen voor het uien snijden. Het was een soort duikbril, die ik niet heb gekocht.

Een gesnipperd rauw ui is goed tegen een opkomende verkoudheid. Als ik verkouden ben, leg ik 's nachts een doorgesneden ui naast mijn bed, dit is een super oud effectief huismiddeltje, wat ervoor zorgt dat Ik door mijn neus kan ademen. Ui is desinfecterend, reinigend voor keel en luchtwegen en reinigend voor de ingewanden. Uien kunnen wel zwaar verteerbaar zijn, maar als je ze regelmatig eet en een gezonde maag hebt, past je maag zich vanzelf aan. Het eten van uien draagt bij aan een goede darmflora door de stoffen die erin zitten. Daarnaast is de ui onder andere eetlust bevorderend en werkt het anti-astmatisch. Als je ui op een pijnlijke plek legt, schijnt ui net als savooiekool de ontsteking eruit te trekken. Je kunt ook tinctuur van ui maken, dit stimuleert onder meer de blaas en de nieren en helpt bij voorhoofdsholte ontsteking. Dit ga ik zeker eens proberen.    

Tijdens het bakken verliest ui zijn scherpte. Je kunt uien op heel veel manieren gebruiken in de keuken. 

Nieuw bij Natural Nature dit seizoen is uienchutney met honing en vanaf nu te koop. 

Klik hier voor een lekker broodje met onder andere ui.


Scherp, maar super gezond!

dinsdag 13 september 2016

Tip van de week Pruimencrumble

Verrassend en verfrissend met pruimen...


Zoals beloofd een recept met pruimen, dit past helemaal bij deze tijd van het jaar. We zijn in de zorgbakkerij lekker aan de slag gegaan. Daarna hebben Priscilla, mijn moeder en ik geproefd en we waren het er alle drie over eens, super lekker. Een blijvertje dus :-)

dinsdag 6 september 2016

Tip van de week Pruim

Supper gezond!


Pruimen lijken misschien een beetje saai, maar dat zijn ze zeker niet. Ik moet toegeven, dat ik ze niet zo vaak koop. Dat gaat vanaf nu dus veranderen. 

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten pruimen. Het schijnt dat je ze makkelijk zelf kan kweken. Eens kijken of er nog ruimte is in onze tuin...

Pruimen zitten vol vitamines, mineralen en vezels. Verse pruimen bevatten evenveel voedingsstoffen als gedroogde. Maar gedroogde pruimen bevatten veel antioxidanten. Gedroogde pruimen zijn goed voor je botten. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van gedroogde pruimen, de kans op darmkanker verlaagd. Ze helpen met het opnemen van ijzer in je bloed, werken mild laxerend, vanwege de fruitzuren en vezels en zijn dus goed inzetbaar bij constipatie. Verder werken pruimen onder andere effectief tegen een hoge bloeddruk. Deze steenvruchten zijn dus behoorlijk goed voor je gezondheid. 

Ze zijn natuurlijk ook goed te gebruiken in de keuken. Lekker in een smoothie, gebak, chocola, jam, salades maar ook heerlijk bij vlees. De komende tijd ga ik met pruimen aan de slag en kunnen jullie een recept verwachten ;-)

P.S. Als je gedroogde pruimen koopt, kies dan voor ongezwavelde pruimen want deze zijn lekkerder en gezonder.


Bomvol voedingsstoffen, dat is boffen!

dinsdag 30 augustus 2016

Tip van de week Vijg

Zoet met hoge voedingswaarde...


De vijg is één van de oudst bekende vruchten. Het is een schijnvrucht, gevormd uit de bloembodem en de bloem. Ze groeit veel in het Middellandse Zeegebied maar doet het hier in Nederland ook prima. Mijn zus die in Nederland woont heeft bijvoorbeeld een flinke vijgenboom in de tuin. 

Vijgen hebben ook geneeskrachtige eigenschappen en helpen bijvoorbeeld bij keelziekten. Daarom worden vijgen in veel hoestdranken verwerkt. De vijg werkt ook verzachtend op de slokdarm, de maag en is ook nog eens ontstekingswerend. Het is daarom geen raadsel dat vijgen goed zijn voor de spijsvertering. Tot slot zijn vijgen mild laxerend en dus goed tegen constipatie.

Vijgen zijn niet alleen lekker maar zitten vol natuurlijke suikers en mineralen, zoals calcium, magnesium en ijzer en bevatten veel vezels. Ze hebben dus een hoge voedingswaarde wat betekent dat ze goed zijn om in je voedingspatroon op te nemen. Je kunt vijgen vers of gedroogd eten en het zijn goede vervangers voor suiker in muesli of gebak. Vijgen zijn ook heerlijk in een salade.

Nieuw bij Natural Nature dit seizoen is vijgenchutney met walnoten en vanaf nu te koop. 

Klik hier voor een aantal lekkere recepten met vijgen.


Goede vervanger voor suiker!

dinsdag 23 augustus 2016

Tip van de week Mierikswortel.

Geweldige hulp bij holteontsteking!


In de Middeleeuwen werd Mierikswortel gebruikt in plaats van mosterd. Dit is niet zo vreemd, want de smaak is behoorlijk sterk en scherp. De wortel van deze plant wordt het meest gebruikt. Je kunt een stukje van de wortel afsnijden en de wortel daarna weer in de grond steken.

Mierikswortel is goed tegen astma, het maakt het slijm los. Daarnaast werkt het onder andere desinfecterend en stimulerend voor de spijsvertering en de nieren. Maar wat ik echt geweldig vind is dat het heel goed helpt bij een holteontsteking. 

Als ik verkouden ben, moet ik altijd oppassen voor een bijholteontsteking. In het verleden heb ik hier al een aantal keer antibiotica voor gekregen. Je begrijpt dat ik hier niet op zit te wachten. 
Smeer je huid in met toortsolie (ik had dit niet in huis en heb kokosolie gebruikt). Neem een schone zakdoek of gaasje en doe hier wat geraspte Mierikswortel in. Maak er een klein buideltje van, door dit vast te maken met een elastiekje. Daarna wrijf je voorzichtig in kleine cirkeltjes de Mierikswortel over je huid. Als je de holtes onder je ogen behandeld kun je het beste je ogen dicht doen, want het is behoorlijk scherp. Als je huid rood wordt of het voelt niet lekker stop dan. Het helpt bij mij ontzettend goed. 

In het eten wordt Mierikswortel meestal in kleine hoeveelheden geraspt gebruikt. Het is verstandig om het met mate te gebruiken.


Een wortel met geneeskracht!

dinsdag 16 augustus 2016

Tip van de week Wilg

Zo lekker rustgevend!


De Wilg groeit graag dicht bij het water. Deze prachtige boom word al eeuwen lang voor diverse doeleinden gebruikt. Dat verbaasd me niks, want het is een geweldige boom met enorme krachten. Ik heb dit zelf mogen ervaren tijdens de bomenles die Marjanne Huising (schrijfster van onder meer  'De heilige buxusmoeder') tijdens mijn eerste opleidings jaar kwam geven. 

Wilg werkt op de vochthuishouding, je kunt het gebruiken om vocht af te drijven. Ik heb de tinctuur gebruikt bij onze hond Bhanu, ze heeft vocht in haar knie en het helpt. Het werkt onder andere ook bloedreinigend. De bast van de wilg bevat salicine, dit werkt pijnstillend, ontstekingsremmend, helpt bij reuma, artrose, artritis, migraine en hoofdpijn. Het werkt verkoelend en rustgeven..

Tijdens die les had ik hoofdpijn. We kregen de opdracht om te proberen contact te maken met een boom. Ik werd gelijk naar de wilg toegetrokken, alsof ik er met een draad aan vast zat. Ik legde mijn handen tegen de boom aan en sloot mijn ogen. Dat was heel bijzonder, ik voelde de energie van de boom door mijn handen mijn lichaam in stromen. Ik bleef een minuut of 5 zo staan, mijn hoofdpijn was weg en ik voelde me rustig en kalm. Je kunt ook met je rug tegen de stam gaan staan of zitten. Probeer het maar eens!


Een knots van een boom!

dinsdag 9 augustus 2016

Tip van de week Tuinkers

Pittig gezond!


Vroeger als kind mochten mijn zus en ik Tuinkers zaaien van mijn vader. Dit was super eenvoudig. Mijn vader had een bakje met een vochtige spons erin, wij strooiden de zaadjes over de spons. Elke dag keken we of er al iets te zien was. We hoefden niet lang te wachten, want tuinkers ontkiemt snel. Je kunt het ook in wat aarde zaaien natuurlijk, binnen en buiten.

Tuinkers wordt wereldwijd gebruikt. Dit kruid is niet alleen lekker, het bevat behoorlijk wat vitaminen en daarnaast ook mineralen. De werking van Tuinkers is sterk reinigend en stimulerend. In de Ayurveda wordt dit kruid veel gebruikt.

De smaak is pittig. Ik vind het erg lekker op een broodje met kaas, over een salade, een toefje op de soep of in een smoothie. Genoeg reden vind ik, om dit kruid regelmatig te gebruiken.

Meer info en recepten met Tuinkers kun je hier vinden.


Makkelijk te kweken!