donderdag 21 januari 2016

Boerenkoolkoekjes

Doe eens iets anders met boerenkool!
Boerenkool zit vol gezonde voedingsstoffen. Je kunt het eten als stampot, maar je kunt er nog veel meer mee. Deze koekjes heb ik gemaakt van de stampot die ik over had. Mijn moeder deed dit vroeger met de zuurkoolstampot die over was, ze maakte er echt heerlijke koekjes van. Ik hou van kruiden en mijn stampot is dan ook heerlijk gekruid. Onze pompoenchutney is hier erg lekker bij.

Recept

Voor ongeveer 12 koekjes

Tijd

Bereiden 40 minuten en 1 uur in de koelkast

Ingrediënten 

  • 500 g aardappels geschild en in blokjes
  • 200 g fijngesneden boerenkool
  • 100 ml (soya)melk
  • klontje roomboter
  • zout
  • 1/2 theelepel chilipeper
  • teentje knoflook
  • 1 tomaat
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 1 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel komijn
  • zonnebloemolie

Hoe maak je het?

Kook de aardappels en de boerenkool gaar. Giet het af en stamp het fijn. Doe de melk en de boter erbij en roer dit door. Voeg de kruiden toe en pers het teentje knoflook erdoor. Snijd de tomaat in blokjes en voeg dit toe. Roer alles door elkaar. Je kunt er ook wat uitgebakken spekjes door doen als je dit lekker vindt.

Maak 12 balletjes en druk dit wat plat met een vork. Leg ze op een groot bord of op een schaal, afdekken en 1 uur in de koelkast zetten. 

Bak de boerenkoolkoekjes goudbruin om en om in de olie op hoog vuur. 


Lekker bij een salade en een stukje vlees of vis! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten