donderdag 2 april 2015

Kurkuma

Het gele medicijn!


Kurkuma (koenjit of geelwortel), wordt gemaakt van de wortel van de plant Curcuma Longa. Het is mild bitter en geeft gerechten naast smaak ook kleur.

Gorgelen tegen keelpijn

Als ik keelpijn heb, gebruik ik geen keeltabletten of andere medicijnen meer. Wat ik wel doe is gorgelen. Kurkuma verlicht namelijk ontstekingen van de amandelen en keelverstoppingen. Het is heel effectief. Doe dit een paar keer per dag en je keelpijn wordt snel minder.

Ayurvedisch gorgeldrankje

Roer een halve theelepel kurkuma en een halve theelepel zout door een glas heet water (niet een te groot glas). Je kunt nu gaan gorgelen tot het glas leeg is.

Geeft niet alleen smaak aan je gerecht

Kurkuma heeft nog veel meer nuttige eigenschappen. Het is bloedzuiverend, bevordert de spijsvertering en lost verstoppingen op. Het heeft een kalmerende werking bij hoesten en astma, het helpt als je artritis hebt en heeft een anti-bacteriële werking.

Het is dus goed om kurkuma zo veel mogelijk toe te passen in gerechten, vers of in poedervorm. Ik gebruik het om gele rijst te maken, als ik groente wok, in curry's of stoofschotels. Het is ook lekker om nog even mee te bakken bij gebakken aardappels. Als het even kan, doe ik wat kurkuma in het gerecht. Recepten met kurkuma en andere handige info vind je hier.

Als je een goede gezondheid belangrijk vindt, gebruik dan regelmatig kurkuma.

Kurkuma, geeft je eten niet allen smaak en kleur, maar ook je leven meer fleur! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten