dinsdag 5 april 2016

Tip van de week Kamille

Niet alleen lekker voor het slapen!


Het is voorjaar, tijd om te bepalen welke kruiden ik dit jaar in de tuin ga zetten. Er komen een hoop kruiden bij, alle lege potten worden weer gevuld. De komende weken wil ik met jullie delen, waarom ik voor bepaalde kruiden kies. Misschien zit er ook wel een kruid voor jou tussen :-)

Dit schooljaar heb ik geleerd dat Kamille voor veel meer goed is dan ik dacht. Dat is de reden dat ik dit kruid graag een plek in de tuin wil geven. Kamille is éénjarig en is een echte zonneplant, geef haar dus een zonnige plek. Ze groeit op vrij veel grondsoorten, maar op zand-, klei- of leemgrond doet Kamille het extra goed. 

Kamille heeft een heerlijke geur, een geur die rust geeft. Kamillethee drinken voor je gaat slapen werkt bij slapeloosheid. Deze thee kun je zelf maken door de bloemen te drogen. Maar het werkt ook kalmerend bij overspanning, bij hoofdpijn, stressklachten, vermoeidheid, maagpijn, buikpijn, obstipatie en kramp. Het is een medicinale thee, die je niet te lang mag gebruiken.

Dit verzachtende kruid kan je helpen bij menstruatiepijn, werkt ontstekingsremmend, is pijnstillend en goed bij diverse kinderziektes met koorts, griep en verkoudheid. 

Als je een vervuilde huid hebt kun je een stoombad nemen met Kamille.

Kamille kan je dus bij een hoop klachten helpen, reden genoeg voor een plek in de tuin.


Voor een plek in de zon, geef ik een hoop terug!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten