dinsdag 6 september 2016

Tip van de week Pruim

Supper gezond!


Pruimen lijken misschien een beetje saai, maar dat zijn ze zeker niet. Ik moet toegeven, dat ik ze niet zo vaak koop. Dat gaat vanaf nu dus veranderen. 

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten pruimen. Het schijnt dat je ze makkelijk zelf kan kweken. Eens kijken of er nog ruimte is in onze tuin...

Pruimen zitten vol vitamines, mineralen en vezels. Verse pruimen bevatten evenveel voedingsstoffen als gedroogde. Maar gedroogde pruimen bevatten veel antioxidanten. Gedroogde pruimen zijn goed voor je botten. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van gedroogde pruimen, de kans op darmkanker verlaagd. Ze helpen met het opnemen van ijzer in je bloed, werken mild laxerend, vanwege de fruitzuren en vezels en zijn dus goed inzetbaar bij constipatie. Verder werken pruimen onder andere effectief tegen een hoge bloeddruk. Deze steenvruchten zijn dus behoorlijk goed voor je gezondheid. 

Ze zijn natuurlijk ook goed te gebruiken in de keuken. Lekker in een smoothie, gebak, chocola, jam, salades maar ook heerlijk bij vlees. De komende tijd ga ik met pruimen aan de slag en kunnen jullie een recept verwachten ;-)

P.S. Als je gedroogde pruimen koopt, kies dan voor ongezwavelde pruimen want deze zijn lekkerder en gezonder.


Bomvol voedingsstoffen, dat is boffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen