dinsdag 1 maart 2016

Tip van de week Madeliefje

Oersterk en weerstandverhogend!

Bij de ingang van onze voortuin groeit en bloeit al ruim een jaar een Madeliefje. Ze begon met één bloempje, inmiddels heeft ze er een stuk meer. Ik vroeg me af waar ik mijn "Tip van de week" deze keer over zou schrijven. Het Madeliefje kwam naar boven en liet me niet meer los. Daar is een reden voor...

Dit plantje heeft een heleboel volksnamen, Meizoentje is hier een van. Wat ik leuk vind omdat ik in mei geboren ben. Madeliefje is een echt zonneplantje, ze haalt zo veel mogelijk energie uit de zon. Hier kan ik me helemaal in vinden, ook ik hou erg van de zon. Ze is oersterk, kan behoorlijk wat vorst verdragen en bloeit somt het hele jaar door. 

Het Madeliefje in onze voortuin heb ik niet geplant, ze is komen aanwaaien. Dit gebeurd niet zomaar. Ze is namelijk weerstandverhogend en mijn weerstand is iets waar ik goed op moet letten. 
Thee van het Madeliefje werkt onder andere ontstekingsremmend, bloedverrijkend, bloedreinigend, stimuleert de werking van de lever en gal, eetlustopwekkend, hersteld de darmflora na een antibioticumkuur, vochtafdrijvend en goed bij artritis, jicht, acne en andere huidproblemen. Hier staan een aantal dingen tussen die ook op mij van toepassing zijn.

Wat ik eigenlijk wil zeggen met deze "Tip van de week" is: Kijk eens bij jou in de tuin of je een 'aanwaai' plantje hebt. Zoek uit wat voor plant het is en waar het goed voor is. Dit kan verrassende inzichten geven. Ik weet dus dat het drinken van Madeliefjes thee goed voor me is. Het plantje in de voortuin laat ik uiteraard staan. 


Ik ben niet zomaar komen aanwaaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten