dinsdag 7 februari 2017

Tip van de week Pastinaak

Een zoete verrassing...


Oorspronkelijk komt pastinaak uit het Middellands Zeegebied. In het wild komt deze plant ook voor, in Nederland kun je pastinaak vinden in bermen, langs dijken en open plekken in de duinen. Je kunt de wortels in de zomer oogsten, vaak wordt hiermee gewacht tot er een koude periode is geweest omdat dit de smaak ten goede komt. Het maakt niet uit als het gaat vriezen want de wortel bevriest niet. De oude Grieken en Romeinen gebruikten pastinaak al als belangrijk voedsel voor het volk, vóór de introductie van aardappel.

Pastinaak bevat veel vitamines en mineralen zoals vitamine C, K en foliumzuur. Bovendien bevat de wortel veel insuline, wat goed is voor diabetici. De smaak van pastinaak is zoet en heeft weinig calorieën, mensen met obesitas kunnen dit dus heel goed eten. Verder kan pastinaak goed werken bij nierziekten, reuma, hart- en vaatziekten, ontstekingen, is het goed voor het spijsverteringsstelsel door de vele vezels en werkt het weerstandsverhogend. 

De gedroogde zaden uit de gele bloemschermen kun je goed gebruiken als keukenkruid. Deze zaden kun je toevoegen aan salades, groentesoep of op het laatste moment toegevoegen aan zuurkool, dit voorkomt winderigheid. Thee van de zaden werkt bij maag- en darmklachten en kwalen aan de nieren en de blaas.
Je kunt de wortel op verschillende manieren gebruiken in de keuken. Ik gebruik het graag in een stoofpot of gebakken in de oven als patat. Maar ook rauw, gekookt, in een stamppot, de soep of verwerkt in een cake zoals wij vorige week hebben gedaan is pastinaak super lekker.


Vezelrijk en goed voor je weerstand!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen