dinsdag 15 november 2016

Back to my roots: Curaçao deel 1

Een geweldig eiland!



Eind oktober heb ik samen met mijn man weer een bezoek gebracht aan het prachtige eiland Curaçao. Hier komt mijn moeder vandaan en heeft mijn vader haar voor het eerst ontmoet tijdens zijn marinetijd. Het voelt voor mij altijd weer als een soort thuiskomen wanneer de tropische warmte mij verwelkomt. Als wij op het eiland zijn, proberen wij nieuwe dingen te ontdekken en mengen we ons zoveel mogelijk onder de 'locals'. Curaçao is een eiland vol tegenstrijdigheden, arm en rijk, orde en chaos. Maar als je goed kijkt vind je de parels van dit eiland.

Lokaal eten 

In dit artikel wil ik jullie laten kennismaken met een aantal 'eetbare' parels. Mijn familie nam ons mee naar Purunchi, een heel klein restaurantje waar je zo voorbij zou rijden. Je vindt Purunchi achter Aqualectra. Om er te komen volg je de weg naar Welgelegen richting de kust, bij de T-splitsing ga je naar rechts, je vindt het aan de linkerkant. In het weekeinde kun je het beste reserveren, anders is er waarschijnlijk geen plek. Het menu is beperkt en bestaat uit een aantal heerlijke verse visgerechten. Ik had gekozen voor Lion Fish, een vis die de viseitjes en vissen bij de koralen opeet waardoor de visstand omlaag gaat. Daarom worden ze gevangen en verkocht aan restaurants. Bij de vis at ik Tutu, dat is Funchi gemengd met zwarte bonen en bruine suiker, en dronk ik verse en verfrissend pittige gemberlimonade.

De voorkant van Purunchi

De vis wordt schoongemaakt

Gezellig eten

Lion fisch met Tutu en gemberlimonade

Een culinaire 'must' op Curaçao is het eten van pastechi, dit is een pasteitje gevuld met bakkeljouw, tonijn, kaas, kip of oesters. Mijn favoriet is de pastechi bakkeljouw en de beste haal je 's morgens bij Snackcenter 45 op de Snipweg.

Pastechi's bij snackcenter 45

Curaçaoenaars houden veel van eten en dit is diep in de cultuur geworteld. Overal waar je gaat of staat zijn er gelegenheden om te eten en te drinken. Voor de nachtelijke trek, zijn er de traditionele Truki pans langs de weg. Dit zijn food trucks waar je snacks kunt kopen, ze gaan 's avonds open en je kunt hier tot in de vroege uurtjes terecht. Het verbaasde mij hoeveel mensen er stonden en zaten bij de truki pan waar wij waren. Wij gingen naar Koki riba bloki op de Santa Rosaweg en bestelden een broodje kip, een broodje karko en een patatje sate. De kwaliteit is goed en er wordt hygiënisch gewerkt.

Truki pan

Heerlijke batido's (een verse smoothie van verschillende soorten fruit met gecrusht ijs of gecondenseerde melk en suiker) kun je kopen bij de verschillende stalletjes op het eiland. Mijn voorkeur gaat uit naar een batido met gecrusht ijs zonder suiker. Het stalletje direct links over de Wilhelminabrug in Otrabanda heeft hele lekkere.


De smaken

Onze keuze

Wil je een goede cappucino met lekker gebak? Ga dan eens langs bij Scuba Lodge waar je prachtig uitzicht hebt op de Caribische Zee.

Het terras met uitzicht bij Scuba Lodge

Stukje geschiedenis in de menukaart van Scuba Lodge

Huisgemaakte appeltaart

We hebben heerlijk geluncht bij Kokomo beach en zijn gelijk gebleven om te zwemmen. Het was zondag en dat betekent vanaf 4 uur 's middags live muziek.


Kip met rijst

Salade met geitenkaas

Deze plekken zijn ook zeker de moeite waard om naartoe te gaan.
  • Kome (Pietermaai): een geweldig restaurant om te eten, de tapasavond op woensdag is een aanrader.
  • Bij Blauw (Pietermaai): zeer geschikt voor een romantische avond, je hebt hier prachtig uitzicht over zee.
  • Baskin-Robbins (Punda, Salina en Brievengat): hier haal je super lekker ijs, je kunt kiezen uit 31 smaken.

Blauw water
Je zou bijna denken dat we ieder twee stoelen nodig hadden voor de terug vlucht door al dat lekkere eten en drinken. Gelukkig hebben we de calorieën eraf gezwommen. Maar hierover en andere leuke dingen op Curaçao vertel ik je volgende week. :-)


Ayó, te despues!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten