dinsdag 28 maart 2017

Tip van de week Driekleurig viooltje

Harmoniserend en goed voor de huid!


Het is voorjaar, ik vind dit een heerlijke tijd. De natuur ontwikkeld zich volop en ik geniet er elke keer weer van als ik nieuwe kruidjes en plantjes zie opkomen. Eén van de plantjes die je in deze tijd kunt tegenkomen is het Driekleurig viooltje. De bloeitijd is van april tot oktober, maar ze is winterhard, dus je kunt haar ook langer zien. Het is een prachtig plantje, ik word er blij van als ik ernaar kijk. Maar weet je dat dit viooltje ook geweldige geneeskrachtige eigenschappen heeft? 

Alle wilde viooltjes zijn geneeskrachtig, maar het Driekleurige viooltje wordt het meeste gebruikt. Dit bloemetje brengt harmonie in je lichaam, ziel en geest. Ik denk dat dat de reden is dat ik blij wordt van dit plantje. Het kruidje heeft een zachte vriendelijke uitstraling, dit verteld ons dat het verzachtend en helend werkt. Een goed kruid om te gebruiken bij kinderen met luieruitslag, kinderziektes met koorts of huiduitslag.

Verder werkt dit viooltje onder andere op het zenuwstelsel, de spijsvertering, de lever, het hart, het hoofd en de slijmvliezen. Het is een heel goed kruid voor de huid door de aanwezige stof salicine en helpt bij onreinheden in het gezicht omdat het bloedreinigend en ontstekingsremmend is, vooral bij nerveuze huidproblemen. Het Driekleurige viooltje helpt bij het afvoeren van je afvalstoffen. Je kunt het ook gebruiken bij bronchitis en nat en droog eczeem.

Je kunt zelf thee maken van de bloemblaadjes, gebruik dan 15 gram blaadjes op 1 liter water. Siroop van de bloemetjes bevordert het loskomen van slijm en werkt zweetdrijvend. De bloemetjes kun je over een salade strooien, maar passen ook goed bij een dessert, cake of taart. 

Neem een stoombad met bloemblaadjes voor het reinigen van je gezicht.

Je maakt me vrolijk en heel blij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten