dinsdag 12 april 2016

Tip van de week Citroenmelisse

Maakt het hart vrolijk :-)


Deze week Citroenmelisse, ik heb dit kruid al een aantal jaar in de tuin. De bladeren hebben een heerlijke geur en de bloemen zijn rijk aan nectar, bijen zijn gek op deze plant. Geef haar een plek in de zon of halfschaduw en zorg dat de grond vochtig is.  

Als de plant weer in vorm is, na haar rustperiode (ze is namelijk winterhard), drink ik graag thee van de verse blaadjes. Je kunt natuurlijk ook gedroogde gebruiken, thee van Citroenmelisse is zenuwversterkend. 

Citroenmelisse kun je onder andere ook gebruiken bij migraine, virusinfecties, om je weerstand te verhogen en om menstruatiekramp te verlichten. Verder werkt het opwekkend, verwarmend, ontkrampend, kalmerend, reinigend, koortswerend en bevordert het de spijsvertering. 

Wat ik echt geweldig vind van dit kruid, is dat je het goed kunt inzetten bij een koortslip. Mijn man heeft hier wel eens last van. Ik pluk dan een blaadje en kneus dit een beetje zodat de sappen vrij komen, mijn man legt dit dan op de koortsplek. Als je dit doet zodra je het voelt opkomen, is het echt snel weer weg. Bij insectenbeten of wondjes kun je dit op dezelfde manier doen met gekneusd blad.

Als je het blad fijn snipperd is het lekker in soep of salades, ook aan vruchtendrankjes, smoothies en ijsthee geeft het een heerlijke smaak. 

Pas op bij zwangerschap met dit kruid, Citroenmelisse is uitdrijvend vanwege het rozemarijnzuur wat erin zit.

Het gedroogde blad geeft een frisse geur in huis en houdt muggen op afstand. Verder is het een goede buurtplant voor koolsoorten.


Verfrissend en zó veel goede eigenschappen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten