dinsdag 24 mei 2016

Tip van de week Vlier

Drinken uit de natuur...


Over de vlier heb ik vorig jaar al een artikel geschreven. Het is een goed kruid om in het voorjaar te gebruiken omdat het veel vitamines en mineralen bevat. Vlier reinigt en vult aan, verhoogd onze weerstand en is onder andere in te zetten bij diverse onstekingen. 

De bloesems beginnen nu open te gaan, dus ga ik vlierbloesemsiroop maken. Terwijl ik dit artikel schrijf, staan de geplukte bloesems in de weckpot. Ik heb de siroop wel eens geproefd en vond het lekker fris. Dit is de eerste keer dat ik het zelf maak, dus ik ben benieuwd.

Voor dit recept heb je nodig:

  • ongeveer 20 mooie vlierbloesem schermen
  • 2 bio citroenen
  • 3 liter water
  • 500 g biologische rietsuiker
  • een weckpot
  • schone uitgekookte flessen 

Schud de bloesems goed uit om eventuele beestjes te verwijderen (ze mogen niet gewassen worden anders verliezen ze hun aroma). Knip de grove takjes af en doe de bloesem in een weckpot. Was de citroenen en snij ze in plakken, de plakken citroen verdeel je tussen de bloesem in de pot. Breng het water aan de kook, laat de suiker erin oplossen. Het gekookte water iets laten afkoelen voor je het bij de bloesem en de citroen in de weckpot giet. Sluit de pot af. Laat het drie dagen staan en roer het elke dag even door met een schone lepel. Na drie dagen kun je het afzeven door kaasdoek of een schone theedoek en in de schone flessen doen. 

Ik hou jullie op de hoogte of mijn recept gelukt is :-)


Fris, aromatisch en lekker....

2 opmerkingen: