donderdag 21 mei 2015

Kruiden kweken

Kruiden in de moestuin  


Kleine pimpernel, dit kruid is meerjarig en een vaste plant uit de rozenfamilie. Ik kweek het op in mijn kas, hopelijk gaat het lukken. Later gaan ze de volle grond in, die redelijk droog en kalkhoudend moet zijn. 


Vrouw boven de man

De plant vormt eerst een rozet, daarna krijgen ze bloemstengels. De mannelijke bloemen zitten onderaan, de vrouwelijke erboven. De Kleine pimpernel is afkomstig uit het Middelands Zeegebied en komt nu in de gematigde streken van Europa voor. De jonge blaadjes smaken een beetje naar komkommer en kunnen onder andere gebruikt worden in salades en sauzen. Dit wil ik uiteraard heel graag gaan proberen.


Salie, lekker in de keuken, maar niet te veel gebruiken.

Salie, tijm en rozemarijn

Deze aromatische kruiden staan in een grote plantenbak in de tuin op een zonnige plek. De grond hou ik wat droog. Ik vind het prettig om de kruiden in de buurt te hebben, lekker makkelijk als je ze nodig hebt. Deze drie kruiden zijn goed in de keuken te gebruiken en kunnen ook gedroogd worden. Maar deze kruiden hebben ook een geneeskrachtige werking. Salie, tijm en rozemarijn komen dus ook zeker nog aan de beurt als uitgebreider blogartikel.

Rozemarijn en tijm, ruiken heerlijk.

Kruiden zijn vaak niet alleen lekker maar bieden zo veel meer. Daarom heb ik ze graag in de tuin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten