dinsdag 23 februari 2016

Tip van de week Savooienkool

Wondpleister met antibioticum!

Tijdens het schrijven van deze tip heb ik een koolblad om mijn linker arm. Mijn rechter arm heb ik al behandeld. Ik heb namelijk regelmatig een wat zeurderige pijn in mijn bovenarmen, vooral rechts. Dit is een probleem wat veel voorkomt in onze huidige maatschappij doordat we vaak achter de computer zitten. Als ik vorig jaar wist wat ik nu weet door mijn opleiding, had ik geen zware antibiotica kuur hoeven te gebruiken. Het resultaat is verbazingwekkend. 

Vroeger gebruikten de Romeinen al koolbladeren als wondpleisters bij ernstige gevechtsverwondingen. De bladeren bevatten namelijk een natuurlijk antibioticum met anti-irriterende eigenschappen. Door de stoffen in de kool hersteld weefsel sneller. Het heeft een krachtige werking bij onder andere zweren, zwellingen, infecties, kneuzingen en bloeduitstortingen. Doordat het blad een trekkende werking heeft, zuigt het de gifstoffen uit het lichaam en werkt het dus reinigend. 

Koolblad neemt de oorzaak niet weg, het werkt symptomatisch. Het is dus goed om te kijken hoe het komt dat je bepaalde klachten hebt en hier wat aan te doen. 

Om een koolkompres te maken heb je nodig: een glazen snijplank, glazen fles, biologische savooienkool (andere kool kan ook, maar savooienkool werkt het best), verband of pleister om het vast te zetten.

De buitenste bladeren worden voor een kompres gebruikt, de rest van de kool kun je opeten. Neem een koolblad, snij de harde kern eruit. Leg het blad met de kern naar boven op de snijplank en kneus het blad door er met de fles overheen te rollen, het sap moet vrij komen. Afhankelijk van de plek die je wilt behandelen gebruik je het hele blad of een stukje. Daarna doe je het verband of een pleister er losjes overheen. 

Bij zweren gebruik je kleine reepjes blad die je dakpansgewijs neerlegd, zodat het vuil wat eruit komt naar buiten kan.

Laat het minimaal 15 minuten zitten, maar langer is beter, liefst zo lang mogelijk en twee keer per dag verversen.


Savooienkool, een universeel geneesmiddel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten